söndag 6 oktober 2013

Jan Allan minns sitt femtiotal


Det kom häromdagen en omistlig bok för alla jazzälskare och fotointresserade. Jag blir så glad över att det fortfarande ges ut sådana här "smala" och vackra böcker i Sverige. 

Jan Allan minns sitt femtiotal, Brombergs förlag 2013.
 Så här skriver Jan Allan själv i förordet till sin bok.

"En mörk och blåsig höstkväll finner jag mig stående i arbetsrummet med ett dammigt gammalt fotoalbum i händerna. Jag bläddrar, häpnar, förundras. Har jag verkligen tagit alla dessa bilder? Har jag verkligen befunnit mig i alla dessa miljöer, tillsammans med alla dessa människor?
Plötsligt står jag öga mot öga med min historia. De stirrar på mig, alla de amerikanska jazzstjärnorna, väggmålningarna och de bedårande tusenskönorna på Nalen, alla mina vänner och spelkompisar, festerna, röken, jammen, turnéerna ...

Minnena börjar surra i bakhuvudet och de talar till mig då jag betraktar instrumenten som surrats fast på taket på det gamla PV-skåpet, för att fraktas till konserten i Östersund. Eller när jag tittar rakt in i Sophia Lorens ögon, genom en Rollieflex, på Kårhuset. Och så filminspelningen med Alice Babs, vandringen längs Kungsgatan dragandes på Lionel Hamptons vibrafon.

Jag inser, ödmjukt, att jag har haft ett fantastiskt och händelserikt liv. Jag lägger ifrån mig albumet, letar en stund i garderoben och finner den, lådan med negativ. Och då jag långsamt och metodiskt går igenom dem blir jag än mer rörd över det rytmiskt skiftande och det så påtagligt melodiska händelseförloppet under mina år som musikant, tillsammans med många av de allra största. Det är tusentals bilder. Som aldrig tidigare blivit framkallade. Och de har legat undangömda, i nära sextio år.

I denna bok delar jag med mig av mina fotografiska minnen, där samtliga bilder är tagna då trumpeten för en stund har lagts åt sidan och kameralinserna tagit över intresset. Jag låter följande dokument, med sina tidstypiska kulörer och varma gråskalor, berätta sannsagan om mitt femtiotal."

Jan Allan (född 1934)  har i snart 60 år varit en centralgestalt i svensk jazz. Han har dessutom haft en civil karriär som fysiker ( disputerat i partikelfysik). Nu får vi också ta del av en för de flesta mer okänd sida av Jan, nämligen hans passion för fotograferandet. 

Boken innehåller ett rikt bildmaterial med många fina bilder. Tyngdpunkten ligger så klart på bilder som har med Jans långa karriär som musiker att göra. Här finns bilder från det egna turnélivet där medmusiker som Rolf Billberg, Lars Gullin, George Riedel och många, många fler av 50-talets svenska jazzelit passera i revy. Här finns också många fina bilder på flera av de stora amerikanska jazzstjärnorna. 

Hoppas jag är ursäktad om jag bjuder på några bilder från boken.




Det är en väldigt fin fotobok som jag rekommendera varmt och hoppas den når många bokköpare. 

Slutligen en länk till Jan Allans mest kända skiva. "Jan Allan - 70" en skiva som tilldelades Orkester Journalens Gyllene Skiva och som av The Penguins Guide To Jazz on CD räknas till en av de mycket få "oundgängliga skivproduktioner" i världen.    
        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar